TyöyhteisöKlinikka on ammattilaisapuri

jonka alaa on työn, yhteistyön ja henkilöstöjohtamisen ongelmat.

Työyhteisösolmujen selvittely pelkin omin voimin ei ole aina viisain taktiikka.

Moni sitkeä yhteistyön tai ihmistenjohtamisen ongelma on riitelevien näkemysten, epäonnistuneen kommunikoinnin, lukkoon lyötyjen ennakkokäsitysten tai hampaankoloon kertyneen historian tuotosta.
Tilanteesta ulos pääseminen vaatii joukkueelta tutuista näkökulmista irtautumista, parempaa puhumista ja kuuntelemista, toisenlaisten ajatusten kokeilemista, yhteistyöhön luottamista, maltin pitämistä.

Kaikkin haastavia vaatimuksia työyhteisön taklattavaksi yksin.
Mutta mahdollisia, jos mukana on osaava apuri.

TyöyhteisöKlinikka on monissa ratkomisissa kouliintunut ammattilainen, joka auttaa selvittämään solmut ja löytämään toimivat ratkaisut silloinkin kun asiassa on vaikea onnistua pelkällä omalla porukalla.

TyöyhteisöKlinikka on erikoistunut solmuihin,

joiden selvittelyssä tarvitaan ihmisen ja yhteistyön logiikan ymmärrystä.

Monesta asiasta kehkeytyy ongelma, jos ihmiset ohitetaan. Sillä tuttu lausahdus: ”Tässähän riitelevät vain asiat, eivät ihmiset”, pitää harvoin paikkansa tosielämässä. Useimmiten asioihin liittyy oleellisia inhimillisiä ulottuvuuksia.
Ja asiafaktatkin näyttävät erilaisilta kun niitä katsoo pelikentän eri kulmista.

Jos ongelmat halutaan ratkoa toimivasti ja kerralla, kannattaa ottaa huomioon myös ihmiset. Varsinkin tämän päivän maailmassa, jossa työtehtävät vaativat oman pään käyttöä ja tulokset riippuvat henkilöstön panoksesta. Sillä jos ajatukset, näkemykset ja tunteet vastustavat, asiatkaan eivät suju.

TyöyhteisöKlinikan joukkue on ponnistellut pitkäjänteisesti tullakseen oivaltavaksi inhimillisen toimintalogiikan ja yhteistyön dynamiikan asiantuntijaksi. Siksi siitä on osaavaksi apuriksi myös tilanteissa, joissa ihmiset eivät toimikaan asioiden ja faktojen logiikalla.

Lisäksi porukkamme pystyy auttamaan inhimillisen tekijän huomioimisessa jo ennen kuin huomiotta jättämisestä poikii ongelmia.

TyöyhteisöKlinikka on ratkomisprosessi,

joka toimii myös kiristyneissä tai jumiin juuttuneissa tilanteissa.

Kun tiimillä on yhteinen halu kehittyä hyvästä vielä paremmaksi, ammattitaitoisia apureita tähän ponnisteluun löytyy maailmalta paljon. Samoin niitä osaajia, joista voi olla suurta ajatteluapua, kun tiimin haasteena on monimutkaisten, mutta silti pelkkien asiakysymysten ratkonta.

Mutta jos ratkomistilanne on jo alkumetreillään ristiriitainen ja ratkottavassa ongelmassa ajauduttu tilaan, jossa asia kiristää välejä, yhteishenki on kadoksissa, asemia halutaan suojella ja ratkominen tulee olemaan tervassa tarpomista, sitä ammattitaitoa, jota tässä tarvitaan, löytyy harvasta talosta.

Meiltä sitä kuitenkin löytyy.
Olemme panostaneet määrätietoisesti siihen, että olisimme hyödyllisiä apureita silloinkin, kun tunteet käyvät kuumina ja yhteistyö on ajautunut umpisolmuun.
Ja pyrkineet muokaamaan ratkomisprosessimme sellaiseksi, että se toimii myös huonommalla säällä ja vastustavien voimien tilanteissa.

TyöyhteisöKlinikan tuella syntyy toimivampia ja kestävämpiä ratkaisuja.
Yhtä hyvin pienten kuin suurtenkin työyhteisöjen ongelmatilanteissa.

Ratkomisprosessissa työyhteisön oma osaaminen kasvaa.
Joten jatkossa monet ongelmat saadaan ratkottua jo ennenkuin niistä edes ehtii tulla vaikeasti ratkottavia.


Aina ei ole fiksuinta
sinnitellä yksin.